Profiel relatiebeheerder sport- en beweegloket (concept)
De gezamenlijke sportsector heeft zichzelf tot doel gesteld om de clubondersteuning in Nederland efficiënt en effectief te krijgen. Dit gegeven het belang dat aan Sportclubs wordt toegedicht voor de Nederlandse samenleving en in het belang van deze Sportclubs. Om de efficiëntie te vergroten wordt toegewerkt naar een landelijk dekkend netwerk van lokale sport- en beweegloketten. In een lokaal sport- en beweegloket zitten alle partijen en organisatie die in het betreffende gebied actief zijn en die afspraken hebben gemaakt over onderling samenwerking, afstemming en versterking. Voor meer info zie: https://nocnsf.nl/clubondersteuning/sport-en-beweegloket
Dit profiel beschrijft de functie van relatiebeheerder. In de praktijk worden ook andere functiebenamingen gebruikt, zoals accountmanager, clubondersteuner (relatiebeheer is dan een onderdeel), gebied coördinator, etc. In lijn met de landelijke visie op clubondersteuning (hoofdstuk 2 White Paper, de toekomst van CO) verdient het aanbeveling om de functie van relatiebeheer los te koppelen van feitelijke (2e-lijns) ondersteuning. Het vraagt een heel andere set aan competenties, creëert de nodige transparantie. Een relatiebeheerder kan bij iedere organisatie die bij het loket is aangesloten werken en samen met de andere relatiebeheerders wordt gekeken naar een zo logisch en efficiënt mogelijke inrichting van het totale relatiebeheer. Om een goede rol binnen het loket te kunnen spelen verdient het aanbeveling dat een relatiebeheerder minimaal 0,4 Fte dedicated hieraan kan werken.
Doel
Het doel van de van de functie van relatiebeheerder is om een warm contact met de sportclubs te onderhouden, hun (onderliggende) vraagstukken te kennen en om op maat te kijken wat de club nodig heeft om haar functioneren te verbeteren.
Profiel
De relatiebeheerder is een spin in het web die in staat is om zowel over de functionele as (wat is precies het vraagstuk) als de relationele as (vertrouwd de club mij) met clubs een band te onderhouden en de club te geleiden naar de juiste vorm van support. Analyse op basis van organisatiekunde is een belangrijke vaardigheid.
Resultaatgebieden
- Het onderhouden van een band met de clubs
- In beeld brengen en houden van alle clubs uit het betreffende gebied
- Het onderhouden van een (actieve) band met zoveel mogelijk clubs
- Actief evalueren van en reflecteren op deze band en de geleverde ondersteuning samen met de clubs en in samenwerking en afstemming met de coördinator van het betreffende loket en de overige
Resultaat: Alle clubs in beeld en met zoveel mogelijk een actieve, goede band
- Weten wat er speelt (bij geselecteerde clubs)
- Zicht op en analyse van het functioneren van het bestuur
- Zicht op en analyse de grootste uitdagingen en onderliggende vraagstukken
Resultaat: per (geselecteerde) club een analyse van de grootste uitdagingen en onderliggende vraagstukken
- Matchen van vraag en aanbod
- Zicht op en kennis van mogelijke ondersteuning en support (o.b.v. de visie op club-ondersteuning
- Zicht op mogelijke verdiepende ondersteuning en ondersteuners
- Bijeenbrengen van clubs door workshops, trainingen, algemene ontmoetingsmomenten waarin ze van elkaar kunnen leren. Dit samen met de overige relatiebeheerders en de coördinator uit het betreffende gebied
Resultaat: Ondersteunde en (aantoonbaar) geholpen clubs
- Kwalitatieve ontwikkeling van het je zelf en het vakgebied clubondersteuning
- Actief bezig met persoonlijke ontwikkeling door het volgen van trainingen, cursussen, vakliteratuur, etc.
- Actieve bijdragen aan de collectieve ontwikkeling van het vakgebied van clubondersteuning. Onder andere door deel te nemen aan regionaal en landelijk georganiseerde activiteiten.
Resultaat: relatiebeheerder als lerende professional
Kennis en vaardigheden
- Je hebt een voor de functie relevante opleiding gevolgd;
- Je hebt kennis van sentimenten bij verenigingen, ondernemers, stakeholders en gemeente;
- Je hebt kennis en inzicht in interne en externe factoren ten behoeve van de vitalisering van sportaanbieders;
- Je hebt affiniteit met sport;
- Je bent in staat om mensen te motiveren en enthousiasmeren;
- Je bent op de hoogte van de relevante (maatschappelijke) ontwikkelingen;
- Je beschikt over adviesvaardigheden
- Je bent in staat om het bestuurlijk kader te overtuigen en draagvlak te creëren;
- Je hebt ervaring met het verbinden van verschillende samenwerkingspartners/ betrokkenen en het opbouwen en onderhouden van een loket;
- Je zoekt en benut de verbinding met andere loketten en initiatieven;
- Je bouwt aan een ondernemende en experimenterende cultuur;
- Je hebt een mensgerichte en niet hiërarchische benadering;
- Je beschikt over communicatieve vaardigheden, zowel verbaal als schriftelijk;
- Je bent zelfstandig, flexibel, ambitieus, sociaal, klantgericht en geduldig.
Competenties
- Klant-/omgevingsgericht handelen
Houdt systematisch contact met de klanten/de omgeving om te kunnen voorzien wat hun mogelijke behoeften in de toekomst zijn. Geeft advies over de best passende oplossingen voor hun specifieke problemen of vragen en verplaatst zich hierbij in de denkwereld van de klant/omgeving;
- Samenwerking
Stuurt (samen met anderen) aan op het bereiken van gezamenlijke doelen door de samenwerking en de effectiviteit te stimuleren;
- Sociale vaardigheden
Houdt rekening met behoeften en bezorgdheden die anderen uiten en verduidelijkt standpunten van de organisatie;
- Plannen en organiseren
Zet planningen op met mijlpalen en meetmomenten en wijzigt deze waar nodig. Controleert eigen activiteiten en die van anderen, zodat doelen worden bereikt en controleert of planningen worden gehaald;
- Adviesvaardigheden
Gebruikt technieken en methodes om vraagstukken te identificeren, analyseren en op te lossen en stemt deze af op de situatie bij de klant;
- Analyseren
Herkent kernvraagstukken c.q. hoofdproblemen en de invloed hiervan op de situatie, maakt daarbij onderscheid tussen oorzaak en gevolg en stelt prioriteiten in de te nemen acties;
- Initiatief nemen
Stimuleert anderen om zelfstandig actie te ondernemen om nieuwe kansen te benutten, is daarin ook zelf proactief.