Alles over sport logo

Toch wordt dit potentieel nog niet volledig benut. Door de platformfunctie van topsport beter in te zetten, kunnen organisaties hun maatschappelijke of commerciële doelen versterken én bijdragen aan de waarde van topsport voor de samenleving. 

 Voorbeelden van initiatieven die dit mogelijk maken:

> Maatschappelijk Activatieprogramma

Versterkt de maatschappelijke waarde van topsportevenementen (MAP) rond vier kernwaarden:  

  1. Welzijn en gezondheid 
  2. Inclusiviteit en rechtvaardigheid 
  3. Duurzaamheid en toekomstgerichtheid 
  4. Economische ontwikkeling

> MOVES

Een onderzoeksprogramma (2023–2027) van ZonMw dat onderzoekt hoe topsportevenementen maatschappelijke waarde kunnen creëren.

> TeamNL centra

Regionale topsportlocaties die niet alleen sporters ondersteunen, maar ook samenwerken met sectoren als onderwijs en zorg om maatschappelijke doelen te realiseren. Meer informatie op de website.

> Kennisdeling via TeamNL Experts

NOC*NSF werkt samen met experts uit verschillende vakgebieden om topsporters en coaches optimaal te ondersteunen. De inzichten en best practices die ontstaan in de topsportpraktijk worden actief gedeeld, omdat deze vaak waardevol zijn voor de samenleving als geheel.