De zichtbaarheid en het bereik van topsport vergroten
Met het programma MOOI in Beweging (ZonMw) wordt gewerkt aan betere aansluiting van onderzoek en innovaties op de praktijk van sport en bewegen. Eén van de thema’s richt zich specifiek op het vergroten én zichtbaar maken van de maatschappelijke waarde van topsport.

In september 2025 is het project Blue Shift gestart, een tweejarig programma waarin sport, wetenschap, media, overheid en bedrijfsleven samen optrekken om te ontdekken: hoe kan topsport bijdragen aan verbinding, inspiratie en impact? Het doel is het ontwikkelen van kennis en tools waarmee topsportorganisaties, sporters en partners de stap kunnen zetten van ‘presteren’ naar ‘betekenisvol presteren’.
Om beter te begrijpen waar kansen en knelpunten liggen, heeft het Mulier Instituut een kennis- en innovatiescan uitgevoerd. Deze richtte zich op het zogenoemde wicked problem: de maatschappelijke waarde van topsport is nog onvoldoende aantoonbaar. De scan brengt bestaande kennis in kaart en laat zien waar nog kennishiaten zijn.
Ook de Nederlandse Sportraad (NLsportraad) heeft een analyse gemaakt van de rol van media in de topsport. Daarbij zijn dilemma’s en toekomstscenario’s onderzocht die laten zien hoe media de maatschappelijke waarde van topsport kunnen beïnvloeden.
Theory of Change | Hoe we de maatschappelijke waarde van topsport kunnen vergroten
De partners van het Sportakkoord hebben gezamenlijk een verandertheorie (Theory of Change en toelichting) samengesteld om inzicht te creëren in de manier waarop de maatschappelijke waarde van topsportprestaties kan worden vergroot.
