Eigenaar Martijn van der Pijl werkte jarenlang in de fitnessbranche en verkocht onder andere de Milon Cirkel aan sportscholen. Daar zag hij dat het concept nieuwe doelgroepen aantrok en leden langer vasthield – de fitnessapparaten bleken zelfs de meest rendabele vierkante meters van een sportschool. “Blijkbaar zijn er veel mensen die meer wíllen bewegen, zolang het maar laagdrempelig, plezierig en vol te houden is”, zegt Van der Pijl. In zijn woonplaats Veldhoven was bij traditionele sportscholen echter weinig interesse voor de Milon Cirkel. Een leegstaand pand bood hem de kans om zelf als ondernemende sportaanbieder aan de slag te gaan. In 2014 opende SlimBezig, volledig ingericht op dit trainingsconcept.
Vliegende start door slimme ledenwerving
Nog vóór de opening hing Van der Pijl posters op in het centrum van Veldhoven en verspreidde flyers aan huis. Ruim 220 geïnteresseerde omwonenden meldden zich. Hij belde iedereen persoonlijk en plande proeftrainingen. Tegelijkertijd ging hij op zoek naar extra coaches en een clubmanager.
Kleinschalig en persoonlijk
In de afgelopen jaren heeft Van der Pijl een trouw ledenbestand opgebouwd bij SlimBezig: ruim 600, waarvan het merendeel tussen de 50 en 70 jaar oud is. De doelgroep bestaat vooral uit mensen die zich in een traditionele sportschool niet prettig voelen door de harde muziek, anonimiteit en vaak jonge coaches. Deelnemers sporten op de Milon Cirkel onder begeleiding van één of twee coaches. “Bij ons voelen mensen zich gezien”, zegt Van der Pijl. “Coaches selecteer ik vooral op sociale vaardigheden. Vakinhoudelijke kennis kun je aanleren, maar écht contact maken niet.”
Compacte openingstijden
Per dag bezoeken zo’n 100 tot 150 leden het fitnesscentrum. De openingstijden zijn bewust compact: van 7.00 tot 12.00 uur en van 15.30 tot 21.00 uur. “Met twee shifts van ongeveer vijf uur blijven coaches energiek en de personeelskosten beheersbaar”, aldus Van der Pijl. Om de drukte te spreiden, werkt SlimBezig met een reserveringssysteem waarin leden zelf een tijdsslot kunnen reserveren via een app.
Ruimte voor diverse doelgroepen
Drie middagen per week gaan de deuren open voor specifieke doelgroepen. Cliënten van Stichting Severinus, een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking, maken iedere dinsdag gebruik van de faciliteiten onder leiding van hun eigen begeleiders. Daarnaast biedt SlimBezig twee middagen prikkelarm sporten aan: geen muziek en minder mensen tegelijkertijd. “Dat idee kwam van een coach die zelf veel affiniteit heeft met de doelgroep”, vertelt Van der Pijl. “Ik vind het gaaf om zulke dingen uit te proberen – en na vier jaar trekt het concept nog steeds nieuwe deelnemers aan.”
Een fijne sfeer en ruimte voor ontmoeting
In het fitnesscentrum staat een koffietafel waar leden gratis thee of koffie kunnen drinken, wat ruimte biedt voor ontmoeting en een praatje. “Iedere ochtend zit de koffietafel vol”, zegt Van der Pijl. “Mensen voelen zich thuis en bouwen vriendschappen op.” Steeds meer leden maken onderdeel uit van de ‘wall of fame’ – een wand met gepersonaliseerde koffiemokken van leden die minstens 500 trainingen hebben voltooid. “Die muur laat zien hoe trouw onze leden zijn. Dat zoveel mensen week in, week uit hier trainen, betekent dat we blijkbaar iets goed doen”, zegt Van der Pijl.
Tevredenheid van leden staat voorop
SlimBezig monitort de tevredenheid van leden continu. Een week na aanmelding krijgen leden al een enquête over hun ervaringen. Dat wordt een maand later herhaald en daarna ieder half jaar opnieuw. In een feedback-box in de club kunnen leden opmerkingen of ideeën delen. “Als leden tevreden zijn, blijven ze terugkomen”, aldus Van der Pijl. “Het is ook de beste vorm van reclame. Zij verspreiden het woord onder vrienden en familie.”
Afgelopen twee jaar is bewust weinig promotie gedaan om nieuwe leden aan te trekken. De maximale capaciteit was bereikt. “Een rem op de ledengroei was nodig om de kwaliteit voor bestaande leden te garanderen”, vertelt Van der Pijl. Inmiddels is de Milon Cirkel uitgebreid met acht extra fitnessapparaten, wat potentie biedt voor de toekomst. “In 2026 kijken we weer voorzichtig naar ledengroei.”
Succesfactoren van dit praktijkvoorbeeld
- Zorg voor een duidelijke visie en maak scherpe keuzes. Zo onderscheid je je van je concurrenten.
- Coaches selecteren op sociale vaardigheden zorgt dat leden zich gezien voelen.
- Bewuste rem op ledengroei om kwaliteit voor bestaande leden te borgen.
- Zorg dat je duidelijk in beeld hebt wat de behoeften van je doelgroep zijn en stem het aanbod daarop af.
