Alles over sport logo

House of Nur: een veilige zaalvoetbalplek voor meiden in Apeldoorn

House of Nur is een zaalvoetbalteam voor meiden in de gemeente Apeldoorn. Stichting Nowruz en Don Bosco Jongerenwerk creëerden een veilige sportomgeving waarin plezier, voetbal en sociale verbinding hand in hand gaan.

Uit onderzoek van de gemeente Apeldoorn bleek dat er onder meiden een duidelijke behoefte bestond aan een veilige plek om te sporten, zonder te worden weggestuurd door jongens. Dat gegeven vormde voor Stichting Nowruz, verbonden aan de multiculturele zaalvoetbalvereniging SC Nowruz, de basis voor House of Nur: een zaalvoetbalinitiatief voor meiden van 10 tot 20 jaar, met name uit de wijken De Maten en Apeldoorn-Zuid.

Initatiefnemer Yasser Ishraqi is voorzitter van Stichting Nowruz en zaalvoetbalvereniging SC Nowruz, waar sport een belangrijke rol speelt om gemeenschappen te verbinden en ontmoeting te stimuleren. Dezelfde visie staat centraal bij House of Nur – letterlijk ‘Huis van het Licht’. “Samen met jongerenwerk Don Bosco schreven we een projectplan. Daarna benaderden we de gemeente als expertise-partner,” vertelt Ishraqi. Het initiatief werd gehonoreerd als District Spot en dat bracht de ontwikkeling in een stroomversnelling.

Van idee naar werkelijkheid

Sinds april 2025 is House of Nur een feit. Meiden voetballen sindsdien niet meer op straat, maar trainen wekelijks samen in een sporthal. Bij elke training zijn drie jongerenwerkers van Don Bosco aanwezig. Zij zijn zelf tussen de 20 en 22 jaar en fungeren als rolmodellen voor de meiden. Stichting Nowruz zorgt voor ervaren voetbaltrainers die het technische deel van de training begeleiden. Daarna wordt altijd een partijtje gespeeld.

“De meiden komen niet alleen om te sporten. Het sociale contact is minstens zo belangrijk,” merkt Ishraqi. “We creëren een veilige omgeving waar ruimte is om emoties te uiten. Er wordt gelachen én gehuild. De rol van de jongerenwerkers is daarin essentieel; zij bewaken de sfeer en bieden sociale support.” Naast de voetbaltrainingen worden andere activiteiten georganiseerd om de verbinding te vergroten, zoals een dagje Walibi of een filmavond.

Inmiddels bestaat het voetbalteam uit een culturele mix van zo’n twintig meiden. Bij House of Nur is er veel aandacht om de meiden op hun gemakt te stellen en een veilige sportomgeving te creëren. “Dat zit in de kleine dingen”, zegt Ishraqi. “Als meiden zich niet comfortabel voelen om alleen naar de sporthal te fietsen, bieden wij aan om ze thuis op te halen. Ook hebben we voetbalschoenen geregeld voor enkele meiden uit het AZC, die hier met versleten schoenen naartoe kwamen.”

Van project naar zelfstandig initiatief

House of Nur is nu nog een tak binnen SC Nowruz, maar moet op termijn een zelfstandig initiatief worden. “Met meer ervaring kunnen de huidige rolmodellen doorstromen tot begeleiders van het voetbalteam”, zegt Ishraqi. “Zo wordt deze District Spot een initiatief voor én door meiden.”

Tegelijkertijd is het van belang dat House of Nur financieel onafhankelijk wordt voordat de financiering na drie jaar stopt. “Daar werken we nu al aan”, vertelt Ishraqi. “De meiden hebben onlangs een eigen voetbalshirt ontworpen dat aan geïnteresseerden buiten het team wordt verkocht. De opbrengst vloeit volledig terug naar House of Nur.”

De expertise op het gebied van foto- en videocontent bij Stichting Nowruz wordt ingezet om de bekendheid van House of Nur te vergroten. Ishraqi: “Een sterke online zichtbaarheid helpt bij het werven van sponsoren. De bedrijven die House of Nur ondersteunen, worden niet alleen op het tenue vermeld, maar krijgen ook professionele content als tegenprestatie. Enkele meiden hebben onlangs nog een workshop gevolgd om hier zelf ook mee aan de slag te gaan.”

Blik op de toekomst

House of Nur bestaat pas net en moet nog in bekendheid groeien. “De meeste meiden sluiten aan via Don Bosco jongerenwerk”, aldus Ishraqi. “Zij komen daar voor huiswerkbegeleiding of andere activiteiten en leren over het bestaan van het voetbalteam. Op termijn willen we actief werven via scholen. Waar we nu één team hebben, kunnen we met meer deelnemers teams indelen op leeftijd en mogelijk een team inschrijven voor de vrouwencompetitie van de KNVB.”

Toch is kwantiteit niet alles. Als initiatiefnemer moet je je daar in ieder geval niet door laten beperken, benadrukt Ishraqi: “Je hoeft niet meteen dertig meiden te bereiken om impact te maken. Als je vier meiden veel kwaliteit biedt, is dat ook waardevol. Begin gewoon, de bal gaat vanzelf rollen.”

Succesfactoren van dit praktijkvoorbeeld

  • De omgeving waarin meiden graag voetballen moet hygiënisch en veilig zijn, daarom sporten ze nu in een sporthal.
  • Voor het vormen van een goede sfeer en sociale cohesie zijn professionals/rolmodellen nodig die een schouder kunnen bieden en daar waar nodig het gesprek aan gaan.
  • De samenwerking met een zaalvoetbalvereniging biedt voor de meiden die er aan toe zijn perspectief om door te stromen.
  • Activiteiten naast het voetbal, zoals uitjes, kleding ontwerpen, kennis op doen van film en video helpen om het gemeenschapsgevoel te versterken.
  • Betrek mensen die ook maatschappelijke betrokken zijn en geef ze een rol, waarin ze voldoening uit hun bijdrage halen.

Meer weten?

Wil je ook aan de slag om meiden een veilige sportplek te bieden waar ze zich kunnen ontwikkelen? Lees dan verder op de website van NOC*NSF.


Meedoen door sport en bewegen
Sportaanbieders
Jongeren, Kinderen
Zaalvoetbal
public
praktijkvoorbeeld
in beweging brengen, kwetsbaarheid, veilige sportomgeving