
Cathy kwam via een andere sportaanbieder in Purmerend in aanraking met het beweegconcept dat destijds in Nederland nog niet bestond. Cathy: “Hij vertelde mij dat een grote groep, met name ouderen, door de coronacrisis een steeds slechtere conditie kreeg. Of dat ze door andere omstandigheden niet meer konden terugkeren naar het reguliere sportaanbod. Hij liet het concept aan mij zien en ik was meteen onder de indruk van de mogelijkheden die de apparatuur biedt, namelijk diegenen die het ’t hardst nodig hebben in beweging krijgen en houden.”
Fijne en veilige plek
Het concept is een aanvulling op het reguliere sportaanbod. Het is bedoeld om mensen te ondersteunen bij het bewegen, terug te keren naar het reguliere sportaanbod of te revalideren na bijvoorbeeld een operatie. De doelgroep is daarmee erg breed: van 60-plussers tot mensen met lichamelijke beperkingen – zoals artrose, reuma, obesitas – en mensen met financiële beperkingen.
Feellife is meer dan een beweegcentrum – ook het sociale stuk speelt een belangrijke rol, zegt Cathy. “Feellife is een plek waar mensen zich thuis en welkom voelen, en waar ze in hun eigen tempo en op hun eigen niveau weer kunnen bewegen. Vandaar ook de slogan: ‘Voel je thuis in bewegen’.”
Zichtbaar positieve resultaten
Voor uitbreiding van het nieuwe concept deed Cathy in januari 2024 een aanvraag voor een bijdrage vanuit het lokale sportakkoord. Ze ontving een subsidie van € 5.000, waarmee 30 mensen 3 maanden lang gratis konden deelnemen aan een pilot. Cathy: “Op die oproep reageerden al 250 mensen. Ik heb toen een hele zorgvuldige selectie gemaakt van 30 mensen met de meest uiteenlopende uitdagingen: van obesitas tot mensen in een rolstoel, mensen met artrose en mensen met beperkte financiële middelen. Ik wilde zoveel mogelijk verschillende uitdagingen in de selectie.”
De pilot leverde positieve resultaten op: bij deelnemers vond gedragsverandering plaats door beweging wekelijks in de routine op te nemen. Ook was er sprake van vermindering van gezondheidsklachten, vertelt Cathy. Dat bleek uit de cijfers: 26 van de 30 deelnemers zijn na die 3 maanden lid geworden. Zelfs deelnemers die tijdelijk stopten om medische redenen, gaven later aan terug te willen keren.
Met de positieve resultaten van de pilot kon Cathy de grotere IZA-aanvraag indienen bij de gemeente, omdat ze kon aantonen wat de effecten kunnen zijn voor mensen die bij Feellife gaan bewegen. En ook hoe Feellife kan bijdragen aan de doelen van de gemeente en de IZA: meer gezonde inwoners.
Succesfactoren van dit praktijkvoorbeeld
De belangrijkste tips van Cathy voor andere sportaanbieders:
- Bied passend en toegankelijk sportaanbod. Kijk welke doelgroep(en) jij kunt bedienen, zoek uit wat deze doelgroep(en) nodig heeft en bedenk op welke manier jij ze daarbij kunt ondersteunen.
- Creëer een plek waar mensen zich veilig, welkom en op hun gemak voelen.
- Zoek de samenwerking met de gemeente. Het is belangrijk dat gemeenten begrijpen welke waarde sportaanbieders kunnen bieden op het gebied van maatschappelijke vraagstukken. Zo vergroten we samen de maatschappelijke impact van sport.
- Kijk waar jouw aanbod aansluit bij de doelstellingen van de gemeente en de bijbehorende subsidies. Speel daarop in en vraag indien nodig subsidie aan om jouw idee te realiseren.
Zelf aan de slag?
Voor ondernemers zijn op de website van Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS) tips & tricks verzameld. Bekijk bijvoorbeeld de thema’s Zorg & Preventie en Ouderen om jouw onderneming een boost te geven. Vragen? Neem contact op met Maaike Rouw (POS).